Searching...
Thursday, March 27, 2014
12:12 AM 0

Faktor Yang Menyebabkan Kemalangan Paul Walker


LOS ANGELES ( AP) - Porsche yang membawa bintang "Fast & Furious " Paul Walker berkelajuan sehingga 94 mph sehingga hilang kawalan di jalan pinggir bandar dan terbabas, menurut siasatan oleh penguatkuasa undang-undang agensi ke atas kemalangan pada November lalu.


Kereta itu dipandu oleh Roger Rodas melanggar tiang lampu dengan had laju 45 mph dan terbakar. Walker dan Rodas meninggal dunia di tempat kejadian.

Penyiasat dari Jabatan Los Angeles County Sheriff dan California Highway Patrol membuat kesimpulan bahawa kelajuan yang tidak selamat, masalah tidak mekanikal, menyebabkan 30 November itu berlakunya kemalangan.

Berdasarkan siasatan selepas kemalangan, pakar kemalangan dengan Highway Patrol percaya Rodas memandu Porsche Carrera GT dengan kelajuan antara 81 dan 94 mph, menurut laporan siasatan mereka. CHP enggan mengulas.

The Associated Press melaporkan pada bulan Disember, seorang penyiasat telah mendapati tiada bukti bahawa kereta itu mempunyai masalah mekanikal dan telah menolak serpihan atau keadaan jalan yang lain.



Selepas itu, kereta Porsche itu dihantar kepada jurutera di California untuk mengkaji bangkai kereta itu. Walaupun ia teruk remuk dan terbakar , jurutera masih dapat melakukan analisis. Mereka mendapati tiada masalah dengan sistem kereta elektrik , brek , pendikit , sistem bahan api , stereng , penggantungan atau sistem lain.
" Berdasarkan hasil siasatan itu, mengikut semua keterangan yang ada , kemalangan ini disebabkan oleh memandu secara merbahaya pada kelajuan terlalu laju untuk jalan raya yang berkenaan."
Kesimpulan mengenai kelajuan yang didasarkan pada tanda pada salah satu tayar kereta itu ditinggalkan di jalan raya di kawasan taman-taman perindustrian di pejabat Santa Clarita , kira-kira 30 batu barat laut pusat bandar Los Angeles. Saksi memberitahu timbalan sheriff, mereka fikir kereta tersebut telah pergi melebihi 100 mph.
Penyiasatan selepas kemalangan menangatakan terdapat beberapa isu dengan keadaan kereta , yang hanya log 3,333 batu pada September walaupun mempunyai beberapa pemilik sebelum , termasuk pemandu IndyCar Graham Rahal :
- Sistem ekzos asalnya telah diubahsuai dengan cara yang menambah kelajuan pada pecutan.
- Depan kiri dan tayar belakang berumur kira-kira sembilan tahun; manual pemilik mencadangkan menukar tayar selepas empat tahun. Hasil daripada usia, " pemanduan dan pengendalian ciri-ciri ... telah terjejas ," kata laporan itu.
- Brek kiri belakang kereta asal kilang, tetapi itu tidak menyumbang kepada kemalangan itu.
Rodas , 38, dan Walker , 40, telah mengambil apa yang sepatutnya menjadi perjalanan cepat pada petang yang tenang itu selepas dari mengutip derma Reach Out Worldwide , sebuah badan amal Walker yang telah memberikan pertolongan cemas -balas kepada mangsa-mangsa bencana alam. Nahas itu berlaku berhampiran kutipan derma , dan kawan-kawan yang lain terkejut dan masing masing berlumba ke tempat kejadian.
Seorang saksi yang tidak dikenali berkata dia melihat Porsche " ' bergoyang ' berulang-alik di lorong ( yang) seperti pemandu itu pusingkan stereng " sebelum kemalangan itu, menurut laporan itu .
Autopsi menunjukkan bahawa mereka tidak mempunyai alkohol atau dadah. Penyiasat menemui bukti menunjukkan kedua-dua memakai tali pinggang keledar dan beg udara digunakan untuk kedua-dua pemandu dan penumpang , kata jabatan sheriff.
Walaupun Rodas adalah penasihat kewangan Walker , kedua-dua telah terikat lebih daripada cinta mereka yang dikongsi bersama kereta mewah. Mereka bersama - dimiliki sebuah pasukan perlumbaan kereta dinamakan selepas kedai Rodas, Sentiasa Berkembang , dan Rodas memandu secara profesional untuk pasukan pada litar Pirelli World Challenge pada tahun 2013.

-Justin Pritchard di https://twitter.com/lalanewsman . AP Racing Auto Penulis Jenna Fryer di Charlotte, NC.