Searching...
Monday, March 24, 2014
11:39 PM 0

Berkurun Lamanya, Iraq Kini Membangun Dengan Tambah Armada Baru

Basra Train

Kereta api baru telah dihantar ke Iraq untuk digunakan pada laluan kereta api popular , satu
lagi tanda bahawa negara ini dalam pembinaan semula rangkaian pengangkutan awam yang sudah teruk selama beberapa dekad akibat pengabaian dek peperangan.

10 kereta api baru akan dilancarkan pada garis Baghdad Basra, antara modal Iraq dan salah satu daripada bandar-bandar utamanya. Ia satu barisan yang menjadi kepentingan strategik sejak ia dibina sebagai sebahagian daripada Keretapi Baghdad pada tahun-tahun sekitar Perang Dunia I, dan kini ia semakin kereta api laju sehingga mencecah 100 mph.

Itu merupakan langkah besar bagi sebuah negara yang hanya mempunyai dua kereta api penumpang pada musim panas ini. Dan bahawa kereta api lama hanya boleh bergerak kira-kira 40 mph dalam perjalanan 400 batu.

Kereta api baru, dibina oleh CSR China, telah dihantar pada bulan Februari dan akan mengurangkan masa perjalanan pada separuh. Kereta api itu terdiri daripada dua lokomotif diesel dan lapan kereta penumpang mampu menampung 343 penumpang, dan datang dengan penghawa dingin dan tempat tidur.

Menurut sumber, kereta api baru yang direka khas untuk digunakan dalam iklim gurun panas Iraq , dan juga atas kapal sistem diagnostik adalah bertujuan untuk bekerja dalam persekitaran yang berdebu.

Terdapat khabar angin pada tahun 2011 bahawa Iraq akan membina sebuah kereta api berkelajuan tinggi dari Baghdad ke Basra , dengan kereta api mampu kelajuan atas dari 160 mph. Rancangan itu hilang begitu saja , bersama-sama dengan beberapa yang lain.

Tetapi Iraq masih mempunyai rancangan besar untuk meningkatkan transit awam. Ia menaik taraf infrastruktur di seluruh negara, dan pada tahun 2012 dibina barisan baru untuk menjalankan jemaah agama untuk tapak suci yang penting. Ia juga menandatangani kontrak untuk mengkaji sistem metro tinggi dan bawah tanah untuk Baghdad.

Rancangan pasti bunyi bercita-cita tinggi , tetapi penghantaran kereta api sebenar adalah langkah pertama yang baik .

Sumber: Wired.com